Jeg hedder Katrine, jeg er børnehaveklasseleder og skaber af Læringsuniverset Kalouberg.

Mit fokus er at børn får de bedste vilkår for at lege og lære, og at det sker med omtanke for det enkelte barn, deres forældre og miljøet.

Læringsuniverset Kalouberg tilbyder en bred vifte af undervisningsmaterialer, der primært henvender sig til undervisning af børn i alderen 5-8 år.

Velkommen!

Jeg hedder Katrine, jeg er børnehaveklasseleder og skaber af
Læringsuniverset Kalouberg.

Mit fokus er at børn får de bedste vilkår for at lege og lære, og at det sker med omtanke for hvert enkelt barn, deres forældre og miljøet.

Udover produkterne her på siden, forsøger jeg via mine sociale kanaler at inspirere til, hvordan læring bliver en leg.

Jeg håber du bliver inspireret, og følger med på rejsen.
Klik herunder og læs mere, eller gå på eventyr i menuen.

Velkomst beskrivelse kort 
kort kort kort kort kort
kort kort kort kort kort kort kort kort kort
kort kort kort kort
kort

Velkommen!

Jeg hedder Katrine, jeg er børnehaveklasseleder og skaber af
Læringsuniverset Kalouberg.

Mit fokus er at børn får de bedste vilkår for at lege og lære, og at det sker med omtanke for hvert enkelt barn, deres forældre og miljøet.

Udover produkterne her på siden, forsøger jeg via mine sociale kanaler at inspirere til, hvordan læring bliver en leg.

Jeg håber du bliver inspireret, og følger med på rejsen.
Klik herunder og læs mere, eller gå på eventyr i menuen.

Velkommen

kalouberg.dk

Produkterne er primært skåret i birkefiner og de fleste af produkterne er multifunktionelle, hvilket betyder at det samme materiale kan anvendes på flere måder, og tilpasses barnets niveau.

Gennem mine sociale kanaler inspirerer jeg til, hvordan Kalouberg materialerne anvendes. 

Endvidere tilbyder Kalouberg en række produkter, der understøtter dagligdagen i klassen.

Det bobler med nye ideer, som jeg glæder mig til at omsætte til konkrete, multifunktionelle læringsaktiviteter, der gennem et læringsflow med varierende gentagelser, giver alle børn plads til at udvikle sig.



Klokken ringer - frikvarteret er slut. 
De første elever tripper foran døren, de er ivrige og de er klar!
De spændte og forventningsfulde børn finder deres pladser og sætter sig ned. "Vi skal liiiiige have de sidste ind fra frikvarter, så starter vi"

Sekunder bliver til minutter.
Den begyndende uro forsøges overdøvet med "klinke-klanke" mindfullness musik.

5 gyldne minutter er nu gået. Du kigger ud på gangen, og kan se de dine elever er på vej. Du skruer lidt op for klikeklanke musikken, da den nu er svær at høre, fordi de elever der var top motiveret for 7 minutter siden, nu begynder at mindste fokus og dimser rundt med ting fra skoletasken. Kan drikkendukens låg brugs som fløjte?

Ja den kan! Og nu starter en lille koncert. "Vi skal liiiiiige har de sidste ind fra frikvarter, så starter vi" det nytter ikke noget at gå i gang før alle er der. Der er vigtig med fælles opstartet. I døråbningen står en elev med våde øjne og én sutsko i hånden. Det er lige præcis én sutsko for lidt til, at denne elev føler sig undervisningsparat. Du går med ud i garderoben, finder sutskoen. Med din mest imødekommende og tydelige stemme for du kaldt på de sidste to elever, som er i gang med en leg på legetårnet, der bare er så svær at afslutte.

Tilbage til klassen, ro på den. Nu er vi samlet, og kan gå i gang. På en god dag tog det måske 5 minutter, andre dage meget længere. Den fælles intro bliver givet. Nogen elever har løst opgaverne før din talestrøm er slut mens andre skal have det forklaret på nye måder. Det betyder nogen skal vente. Vente på at komme i gang, vente på at komme videre, vente på oplevelsen af flow, der gør det hele fantastik.

"Hvad skal jeg nu?"
Undervisningen kan tilrettelægges anderledes. Med læringsflow for alle elever som plejemærke kan du sætte en ny retning for din undervisning og børnenes hverdag.
Mindre venten. Mere tid til den enkelte. Større egement. 
I menuen klasseledelse finder du billeder af produkterne samt videoer til inspiration.


Klokken ringer - frikvarteret er slut.
De første elever tripper foran døren, de er ivrige og de er klar!
De spændte og forventningsfulde børn finder deres pladser og sætter sig ned. "Vi skal liiiiige have de sidste ind fra frikvarter, så starter vi"

Sekunder bliver til minutter.
Den begyndende uro forsøges overdøvet med "klinke-klanke" mindfullness musik.

5 gyldne minutter er nu gået. Du kigger ud på gangen, og kan se de dine elever er på vej. Du skruer lidt op for klikeklanke musikken, da den nu er svær at høre, fordi de elever der var top motiveret for 7 minutter siden, nu begynder at mindste fokus og dimser rundt med ting fra skoletasken. Kan drikkendukens låg brugs som fløjte?

Ja den kan! Og nu starter en lille koncert. "Vi skal liiiiiige har de sidste ind fra frikvarter, så starter vi" det nytter ikke noget at gå i gang før alle er der. Der er vigtig med fælles opstartet. I døråbningen står en elev med våde øjne og én sutsko i hånden. Det er lige præcis én sutsko for lidt til, at denne elev føler sig undervisningsparat. Du går med ud i garderoben, finder sutskoen. Med din mest imødekommende og tydelige stemme for du kaldt på de sidste to elever, som er i gang med en leg på legetårnet, der bare er så svær at afslutte.

Tilbage til klassen, ro på den. Nu er vi samlet, og kan gå i gang. På en god dag tog det måske 5 minutter, andre dage meget længere. Den fælles intro bliver givet. Nogen elever har løst opgaverne før din talestrøm er slut mens andre skal have det forklaret på nye måder. Det betyder nogen skal vente. Vente på at komme i gang, vente på at komme videre, vente på oplevelsen af flow, der gør det hele fantastik.

"Hvad skal jeg nu?"
Undervisningen kan tilrettelægges anderledes. Med læringsflow for alle elever som plejemærke kan du sætte en ny retning for din undervisning og børnenes hverdag.
Mindre venten. Mere tid til den enkelte. Større egement.
I menuen klasseledelse finder du billeder af produkterne samt videoer til inspiration.


Klokken ringer - frikvarteret er slut.
De første elever tripper foran døren, de er ivrige og de er klar!
De spændte og forventningsfulde børn finder deres pladser og sætter sig ned. "Vi skal liiiiige have de sidste ind fra frikvarter, så starter vi"

Sekunder bliver til minutter.
Den begyndende uro forsøges overdøvet med "klinke-klanke" mindfullness musik.

5 gyldne minutter er nu gået. Du kigger ud på gangen, og kan se de dine elever er på vej. Du skruer lidt op for klikeklanke musikken, da den nu er svær at høre, fordi de elever der var top motiveret for 7 minutter siden, nu begynder at mindste fokus og dimser rundt med ting fra skoletasken. Kan drikkendukens låg brugs som fløjte?

Ja den kan! Og nu starter en lille koncert. "Vi skal liiiiiige har de sidste ind fra frikvarter, så starter vi" det nytter ikke noget at gå i gang før alle er der. Der er vigtig med fælles opstartet. I døråbningen står en elev med våde øjne og én sutsko i hånden. Det er lige præcis én sutsko for lidt til, at denne elev føler sig undervisningsparat. Du går med ud i garderoben, finder sutskoen. Med din mest imødekommende og tydelige stemme for du kaldt på de sidste to elever, som er i gang med en leg på legetårnet, der bare er så svær at afslutte.

Tilbage til klassen, ro på den. Nu er vi samlet, og kan gå i gang. På en god dag tog det måske 5 minutter, andre dage meget længere. Den fælles intro bliver givet. Nogen elever har løst opgaverne før din talestrøm er slut mens andre skal have det forklaret på nye måder. Det betyder nogen skal vente. Vente på at komme i gang, vente på at komme videre, vente på oplevelsen af flow, der gør det hele fantastik.

"Hvad skal jeg nu?"
Undervisningen kan tilrettelægges anderledes. Med læringsflow for alle elever som plejemærke kan du sætte en ny retning for din undervisning og børnenes hverdag.
Mindre venten. Mere tid til den enkelte. Større egement.
I menuen klasseledelse finder du billeder af produkterne samt videoer til inspiration.



Vi står midt i en grøn omstilling med fokus på bæredygtighed og resourceoptimering.
Men i skolen bruger vi stadigvæk engangsmaterialer.

Der købes arbejdsbøger ind, som børnene "arbejder" i.
I praksis betyder det, at 0. klasses elever sætter nogle krydser, eller tegner et par streger på hver side.

Typen af opgaver skifter før alle elever har indlært indholdet.

Til de hurtige elever har læreren/pædagogen ofte ekstraopgaver printet og klar.
Ekstraopgaver, som efter at være blevet udfyldt, ender i skraldespanden.

Med læringsuniverset Kalouberg vil jeg noget andet.
I stedet for at børnene laver side 8 i bogen, vil jeg skabe muligheden for, at de lærer nye færdigheder med konkrete undervisningsmaterialer mellem hænderne.
Læringsaktiviteter som hele klassen arbejder med, men som kan differentieres til den enkeltes niveau. De fleste af mine produkter kan bruges på flere forskellige måde. De kan bruges om og om igen. De kan tilpasses barnets udvikling og individuelle niveau.
Kalouberg produkterne står derfor i skærende kontrast til de traditionelle engangsmaterialer, og er et taktilt supplement til skærme i undervisningen
I menuen finder du billeder af produkterne samt videoer til inspiration.
Mellemlang tekst
1
2
3
4
5
6


Vi står midt i en grøn omstilling med fokus på bæredygtighed og resurseoptimering.
Men i skolen bruger vi stadigvæk engangsmaterialer.

Der købes arbejdsbøger ind, som børnene "arbejder" i. I praksis betyder det, at 0. klasses elever sætter et nogen krydser eller tegne et par streger på hver side. Typen af opgaver skifter før alle elever har indlært indholdet.

Til de hurtige elever har Børnehaveklasselederen/læreren/pædagogen ofte ekstraopgaver printet og klar- der lige efter færdiggørelse havner i skraldespanden.
Med læringsuniverset Kalouberg vil jeg noget andet. I stedet for at børnene laver side 8 i bogen, vil jeg skabe muligheden for, at de lærer nye færdigheder med konkrete undervisningsmaterialer mellem hænderne.

Læringsaktiviteter som hele klassen arbejder med, men som kan differentieres til den enkeltes niveau. De fleste af mine produkter kan bruges på flere forskellige måde. De kan bruges om og om igen. De kan tilpasses barns udvikling. Kalouberg produkterne står derfor i skærende kontrast til de traditionelle engangsmaterialer, og er et taktilt supplement til skærme i undervisningen
I menuen finder du billeder produkterne samt videoer som inspiration.




Har du "kun" 25 elever i klassen, 
og alligevel 117 forskellige behov der skal imødekommes?

Allerede fra første skoledag varierer dine elevers niveau.
Ofte i en sådan grad, at det er svært at finde materialer, der favner alle.

De lynhurtige elever bliver måske spist af med ekstra materialer, som er lige til at gå til, så de kan pusle med dem alene.
Det giver dig frie hænder til at varetage andres behov.
Flere af kammeraterne forstod ikke introduktionen til opgaven, ej heller den fælles gennemgang.
Når lektionen er ved at nå til vejs ende, forsøger du med meget intens guidning, at få de sidste elever i mål med opgaverne.
De skal jo helst være klar til at lave den næste side i morgen, sammen med resten af klassen.

Selvom siden er udfyldt kan både du og barnet sidde tilbage med en tom følelse, fordi opgaven ikke ramte barnets nærmeste udviklingszone, og derfor blot blev mekanisk udfyldt fremfor at indholdet blev indlært.
For at få denne gruppe elever med, ville det give mening at lave den samme side om og om igen, så alle i klassen fik lov at opleve succesfølelsen ved mestring. Denne strategi ville desværre bare gøre de fleste børn skoletrætte, før de rammer mellemtrinnet.

Der skal mange gentagelser til, før bogstaver og tal er indlært.
Som underviser har du en kæmpe opgave i at motivere til læring.
Derfor er det en fordel at variere gentagelserne, så det bliver ved med at være spændende at deltage, både for dem der kan, og for dem, som er på vej.
På mine sociale kanaler inspirerer jeg til, hvordan arbejdet med bogstavkendskab og talforståelse kan varieres, så flest muligt elever er aktivt deltagende i undervisningen, og måske fortæller derhjemme at "i dag har vi bare leget – igen".
Mellemlang tekst
1
2
3
4
5
6



Har du "kun" 25 elever i klassen og alligevel 117 forskellige behov der skal i imødekommes?
Allerede fra første skoledag varierer dine elevernes niveau
Ofte i en sådan grad, at det er svært at finde materialer der favner alle.

De lyn hurtigere elever bliver måske spist af med ekstra materialer, som er lige til at gå til, så de kan pusle med dem alene. Det giver dig frie hænder til at varetage andre behov. Flere af kammeraterne forstod ikke introduktionen til opgaven, ej heller den fælles gennemgang.
Når lektionen er ved at nå til vejs ende, forsøger du, meget intens guidning, at få de sidste elever i mål med siden. Så de er klar til at lave den næste side i morgen sammen med resten af klassen.

Selvom siden er udfyldt kan både du og barnet sidde tilbage med en tom følelse, fordi opgaven ikke ramte barnets nærmeste udviklingszone og blot blev lavet uden indholdet blev indlært. For at få denne gruppe elever med, ville det give mening at lave den samme side om og om igen, så alle i klassen får lov at opleve succesfølelsen ved mestring. Denne strategi vil gøre de fleste være skoletrætte, før de rammer mellemtrinnet.

Der skal mange gentagelser til før bogstaver og tal er indlært. Som underviser har du en kæmpe opgave i at motiverer til læring. Derfor er det en fordel at varierer gentagelserne, så det bliver ved med at være spændende at deltage, både for dem der kan og dem der er på vej. På mine sociale kanaler inspirerer jeg til, hvordan arbejdet med bogstavkendskab og talforståelse kan varieres, så flest mulige elever er aktive i deltagende i undervisningen og måske fortælle derhjemme at "i dag har vi bare leget – igen."




Kalouberg er opstået, fordi jeg ikke kan lade være.
Min passion for legende læring fodrer min kreativitet.

Ideerne til læringsaktiviteter bliver indfanget og hængt op på ventesnoren i hjemmekontor.

Jeg har tidligere hygget mig med at gøre engangsmaterialer klar til fler-gangs-brug.
Jeg har klippet i pap og papir, lamineret, klippet ud igen; alt sammen i håb om at spillene kunne bruges mange gange.
Både for min miljøsamvittighed, og for at give mig lidt luft i hverdagenes forberedelsestid.

Det bedste jeg ved er, hvis det jeg har brugt tid på, kan komme mine kollegaer til gode. Men laminerede papirer er ikke særligt holdbare i en nysgerrig barnehånd. På et introduktionskursus på det lokal FabLab (MakerSpace fredericia) åbnede sig en ny verden af materialer og metoder. Ideerne til at udvikle genanvendelige undervisningsmaterialer i træ opstod i mit møde med laserskæreren.

En sol i mit læringsunivers var blevet tændt. Ved at inddrage træ og andre konkrete materialer, skabes et taktilt niveau, der taler til sanserne og legen.
En meteorregn af ideer.
De første små stjerneskud blev omsat til prototyper, og testet i klassen.
Det jeg oplevede, har lyst til at andre skal opleve.

På YouTube, Instagram og Facebook kommer jeg med forslag til, hvordan materialerne kan anvendes.
Der er ingen forkert måde at bruge mine materialer på.
Jeg håber, at når du og børnene, får produkterne i hænderne, at I finder jeres egne måder at anvende dem på.

Det gør mig glad at skabe. Mit læringsunivers er min hobby og jeg kommer derfor hverken til at kunne love døgnsvar på henvendelser, eller dag til dag levering af produkter. Det jeg kan garantere er, at du få en hjemmeproduceret vare, som jeg har lagt mange tanker bag.
Mellemlang tekst
1
2
3
4
5
6



Kalouberg er opstået, fordi jeg ikke kan lade være.

Min passion for legende læring fodrer min kreativitet.
Ideerne til læringsaktiviteter bliver indfanget og hængt op på ventesnoren i hjemmekontor.

Jeg har før hygget mig med at gøre engangsmaterialer klar til fler-gangs-brug.
Jeg har klippet i pap og papir, lamineret, klippet ud igen, i håb om at spillende kunne buges mange gange. Både for min miljøsamvittighed og for at give mig lidt luft i hverdags forberedelsestid.

Det bedste jeg ved er, hvis det jeg har brugt tid på, kan komme mine kollegaer til gode. Men laminerede papir er ikke specielt holdbart i en nysgerrig barnehånd. På et introduktionskursus på det lokal FabLab (makerspace fredericia) åbnede sig en ny verden af materialer og metoder. Ideerne til at udvikle genanvendelige undervisningsmaterialer i træ opstod i mit møde med laserskrænen. Én sol i mit læringsunivers var blevet tændt. Ved at inddrage træ og andre konkrete materialer, skabes et taktilt niveau, der taler til sanserne og legen. En meteorregn af ideer. De første små stjerneskud blev omsat til prototyper og taget med i klassen.

Jeg har lyst til at dele mine ideer andre. På Youtube, Instagram og Facebook kommer jeg med forslag til, hvordan materialerne kan anvendes. Der er ingen forkert måde at bruge mine materialer på.
Jeg håber, at når du og børnene, får produkterne i hænderne, at I finder jeres egne måder at anvende dem på.

Det gør mig glad at skabe. Mit læringsunivers er min hoppy og jeg kommer derfor ikke hverken til at kunne love døgnsvar på henvendelser eller dag til dag levering af produkter. Det jeg kan garantere er at du få en hjemmeproduceret vare, som jeg har lagt mange tanke bag.

Hold dig opdateret

Følg med på mine sociale kanaler, så er du altid opdateret med de nyeste videoer og produkter.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram